Ett pressrum innehåller all information pressen behöver på ett och samma ställe. Tanken med detta är också att de som har intresse smidigare skall hålla sig à jour med organisatiners senaste nyheter och aktiviteter. Istället för att leta information på annat håll kan man istället läsa diverse artiklar om de senaste på SEO-fronten. Detta är såklart inte bara nyheter som är intressanta för enbart press, utan även du som är verksam inom SEO eller som har företag inom webben kan dra nytta av det som sägs i det pressrum som finns på sidan.
I ett pressrum kan du ta del av nyheter och det allra senaste inom bland annat ranking, ordlistor och annat som rör SEO. För företag är det alltid viktigt att ha ett pressrum eftersom det är här man kan samla sina releaser för nya produkter, berätta om nyheter som kommer eller om man tänker anordna något event. Man behöver inte ha sitt pressrum på den egna hemsidan utan kan lägga den hos andra sidor.
Eftersom journalister ständigt skriver om olika ämnen är det viktigt att de kan hämta sin information från rätt källa. Genom ett pressrum kan du som företagare vara säker på att vad som läggs ut i pressrummet är korrekt.