Om du är en småföretagare är marknadsföring online ett utmärkt sätt att nå en större publik med minimal ansträngning. Du kan rikta in dig på en nisch eller vertikal marknad för dina marknadsföringskampanjer. Internet gör det också möjligt för dig att nå en global publik till relativt låga kostnader.
Strategier för marknadsföring på nätet omfattar målinriktning på nyckelordsfrasor, pedagogiska blogginlägg och branschens hashtags på sociala medier. Det är inte heller bundet till tid eller geografi. Dessutom kan du nå kunder i samma tidszon oavsett var du befinner dig.
Och även om marknadsföring på nätet till stor del är mätbar är det inte alltid lätt att mäta dess framgång. Traditionella marknadsföringsmetoder som reklamskyltar, tryckta annonser, tv- och radioreklam är kostsamma och svåra att testa. Konsumenternas fokusgrupper och undersökningar är de mest effektiva metoderna för att mäta effektiviteten av en marknadsföringskampanj på nätet. Dessutom lämpar sig dessa metoder inte särskilt väl för kontrollerade experiment. Online-marknadsföring gör det möjligt för små företag att skapa och driva kampanjer för kundanskaffning till låga kostnader och optimera dem utifrån deras resultat och kundernas återkoppling.
I dag är kunderna mer benägna att söka efter ett företag på nätet än tidigare. Marknadsföring online gör det möjligt för dig att nå ”osynliga” potentiella kunder som inte känner till ditt företag. Dessa personer är ofta branschkännare, kollegor och andra yrkesverksamma. Med hjälp av marknadsföring online kan du nå dessa inflytelserika personer och bygga upp ett nätverk av kontakter. Du kan också använda plattformar i sociala medier för att skapa relationer. När du väl har etablerat relationer med de personer du vill rikta dig till kan du utnyttja deras rekommendationer och hänvisningar.
Kraften hos marknadsföring på nätet
Marknadsföring i sociala medier hjälper företag att hålla kontakten med sina kunder och sin målgrupp genom att synas på deras vänners tidslinjer. Sociala medier gör det möjligt för företag att engagera sig med sina kunder på en personlig nivå och bygga relationer. En annan kanal för marknadsföring online är e-post. E-post skickas ofta till både potentiella kunder och befintliga kunder. Det betraktas som marknadsföring men brukar inte kallas e-postmarknadsföring. Det fyller dock ett viktigt syfte i onlinemarknadsföring. Kunderna kan dela sina erfarenheter och kommentarer om sina favoritmärken med sina vänner.
- Kraften i onlinemarknadsföring är dess förmåga att nå en bred publik, vilket är ovärderligt när du konkurrerar med dina konkurrenter.
- Till skillnad från traditionella metoder, som tv och postala flygblad, kan företag genom marknadsföring på nätet nå påverkare och ”osynliga” potentiella kunder.
- Dessa personer kan vara jämnåriga i målföretaget eller välkända personer i branschen. Detta kan göra stor skillnad i antalet kunder som ett företag kan nå.
- Online-marknadsföring gör det också möjligt för företag att inrikta sig på en specifik nisch eller vertikal sektor.
För att skapa den mest effektiva kampanjen för marknadsföring på nätet ska du följa fem enkla steg: Sätt upp mål, välj din primära plattform, skapa innehåll och mät dina framsteg. Innehållet kan bestå av artiklar, infografik, poddar, videor och onlinekurser. Med Kajabi kan du skapa ditt eget innehåll, till exempel videor och artiklar. Genom att spåra resultat kan du identifiera vilka som ger bäst resultat för ditt företag. Om du är osäker på var du ska börja kan du prova att experimentera med olika typer av onlinemarknadsföring.
Fördelarna med marknadsföring online för hårstylister
Det finns många sätt att nå en målgrupp på nätet, men ett av de mest effektiva är att identifiera nischer och vertikaler och rikta in sig på nyckelord. Förutom ett mer direkt tillvägagångssätt kan marknadsföring online vara billig och kan göras genom att delta i forum, grupper och branschhashtags på sociala medier. En annan fördel med marknadsföring på nätet är att den kan rikta sig till en nischmarknad utan begränsningar av geografi eller tidszon. Möjligheterna är oändliga. Nedan listas några exempel.
Sociala medier och videosajter som YouTube kan också vara effektiva verktyg för marknadsföring på nätet. Instagram, till exempel, gör det möjligt för användare att se bilder av stylisternas arbete och följa sina favoritpersonligheter. Å andra sidan kan en Facebook-sida vara ett utmärkt ställe att lyfta fram rave reviews från nöjda kunder. Om möjligt, inkludera en länk till din webbplats på din Facebooksida så att kunderna kan boka möten online. Ett annat sätt att interagera med kunderna är genom bloggar. Du kan också dela med dig av användbar information och ge värdefull feedback genom att svara på frågor via din blogg.
En unik fördel med marknadsföring online är att företag kan mäta sin inverkan på besökarnas interaktion. Den resulterande analysen hjälper till att avgöra vilka marknadsföringskanaler som är mest effektiva när det gäller att skaffa kunder. Du kan jämföra kostnaden för varje metod med resultaten. E-postmarknadsföring är särskilt effektiv i detta avseende, eftersom den kan driva upprepade köp från kunderna. Men om du inte får ett direkt svar från dina kunder bör du investera i andra former av marknadsföring. Det är viktigt att skapa en kontakt med dina kunder och förstå deras behov och preferenser. Undersökningar och användartester kan hjälpa dig att göra detta.